Куц опит за ревю на Блогопедия… или поне на първите 100 страници от нея

Пиша тази статия от гледна точка на средностатистически блогър (аз все пак съм представител на hate течението), който търси добрите и лошите страни в едно нещо, в своя опит за обективна оценка на конкретен обект или ситуация.

Този уикенд отделих няколко часа, за да се запозная с най-сериозния и фундаментален труд на българската блогърска общност в лицето на издание, наречено Блогопедия, което се разпространява напълно безплатно в интернет и е съставено от някои от най-популярните блогъри в българското интернет пространство.

БлогопедияАко сте се занимавали достатъчно време с интернет комуникацията като цяло и опитите да изкарате някой кьорав лев от нея, то предполагам, че повечето неща в книгата ще са ви познати и все пак свалям барета на авторите за усилията, които са положили – те знаят как да играят в този спорт.

Ще започна с похвала за графичния дизайн. Книгата изглежда с доста прилична визия и е доста елегантно оформена. Факта, че всички почти всички автори изтъкват себе си като маркетолози – нещо, което на мен поне не ми допадна, може би заблуден от идеята на книгата е малко неочакван за мен, освен, ако въпросното четиво не търси някаква PR стойност, в което искрено ми се ще да не вярвам;).

Забелязах и доста правописни грешки, но това за мен винаги е било на заден план, не заради друго, а просто, защото, ако трябва да не се изразяваш, за да спестиш някоя и друга запетайка или сгрешена буква, то и аз нямаше да имам блог. Самият аз често не спазвам пунктуационни правила, за да не прекъсвам мисълта си (не пиша на хартия, а направо на комп-чето, в тоя контекст – проклет да си Windows 7 и твоята майка Windows Vista също).

За да формулирам цялата си критика ще се позова на няколко имена на автори, към който имам малко по-конкретни съвети и може би все пак греша, но както много хубаво са наблегнали Майк Рам и Поли Козарова блогването е начин да изразиш своето различно мнение (въпреки че аз се считам за доста обикновен – малко останахме обикновените все пак, различни бол).

Деси Бошнакова е определила косвено блогърите като асоциални – не съм съгласен с нейното твърдение, че може да срещнеш много приятели, докато блогваш, защото тях може да ги срещнеш навсякъде, но не мисля, че това е основната идея (Аз самият съм от типа блогър-отшелник). Ако все пак се визира високоинтелигентни хора, с който можеш да поспориш качествено или да разискваш определен проблем, то сигурно е права. Ако не е така, аз самият срещнах много приятели и в казармата, които не бих заменил за нищо (много хора я избегнаха – под един или друг предлог, а сега търсят приятели?).

Ивелина Атанасова е посочила, че платените блог публикации, нямат потенциал, но смея да твърдя, че те са едни от най-силните методи за утвърждаване името на една компания (от опит). Естествено е важно това да е направено със стил и да не се набива „ПЛАТЕНОТО СЪОБЩЕНИЕ”. Ако все пак не съм разбрал значението на пряка реклама, то се извинявам. Между другото подготовката за стартиране на блог си струва;)

Емил Марков – въпреки че отначало ме грабна с ексцентричния си стил на писане, то той постепенно започна да дразни. Вероятно доста интелигентен човек (нямам удоволствието да го познавам лично), но за жалост изглежда малко, като сценаристите на Слави Трифонов в опитите си да се изрази в стил „out of the box” (всъщност, сигурно и аз понякога го правя). Някак не успях да го възприема, като част от книгата, а по-скоро, като отделна статия, която чета, въпреки интересните му интерпретации. И все пак ме накара да се усмихна на моменти… а иначе съветите му от по-ниско ниво на абстракция си заслужават внимание от страна на читателите.

Иначе и за тримата посочени автори ще кажа, че са описали и доста интересни и полезни неща, от които един блогър може само да се обогати и образова, за да постигне целите на своя блог. Явно изтъкнати специалисти в блогването, те са застъпили компоненти от фундаментално значение за всеки, който е решил да се занимава сериозно с блогване.

Допадна ми SEO секцията от Борил Богоев в Блогопедия 1.0.0.2, макар че не бяха застъпени абсолютно всички елементи (може би било твърде голямо като обем все пак), които аз бих използвал в комерсиален блог, все пак наистина има предостатъчно материали, за да се справите адекватно със задачата по SEO оптимизацията на своя блог.

Обзорните публикации споменати от Майк Рам са нещо, което наблюдавам напоследък като масова тенденция и самият аз започнах да се замислям дали да не използвам този похват, макар за мен почти да няма значение броя на читателите с оглед основно некомерсиалната цел на настоящия блог.

Чудесни насоки за цялостното композиране на блога са предоставени и от Емил Марков, Боян Юруков и Методи Дреновски. Специално цветовата гама е нещо изключително важно, а сякаш остава на заден план за повечето потребители.

Димитър Николов, чиито блог посещавах преди време и то относително често (не следя конкретни блогове към момента) е описал доста добри техники за копирайтинг стратегията на един блогър. Самият аз не съм привърженик на опростеното съдържание, описано от него – обичам да карам посетителите да мислят, за тези, които не искат да „затормозяват мозъка си” съществува Vbox7. Все още се считам за предимно социален блогър и за това не търся печалбата на всяка цена, защото заемам отговорна позиция да не свалям летвата за читателите на лични си блог (вероятно 2-3 заблудени души). Иначе неговите техники са изключително подходящи за един корпоративен блог например, където бързите и ясни отговори са от съществено значение за продажбите… btw Аз не си закупих книгата😉.

Анализът на тези първи 100 страници все пак доказва (поне за мен), че Блогопедия трябва да съществува и макар тя да не отговаря напълно на моите виждания, в нея са споменати и обобщени толкова важни неща, че е четиво, което всеки сериозен или начинаещ блогър трябва да прочете, ако иска да се занимава сериозно с тази материя.

Ще завършва тази част първа, не знам дали ще имам време за втората – надявам се да имам (работохолик съм), та да е завършено поне едно нещо в този блог, но времето ще покаже…

Та ще я завършва с два цитата от Блогопедията на интернет народа, първият е на Борил Богоев:

„Структурата на успеха винаги е пирамида. На върха винаги е тясно и трудно да се достигне. А в основата е широко, може би – уютно, но гледката не струва.”

Вторият на Поли Козарова:

„Според мен блогването и блог-обществата в България донякъде компенсират липсата на възможности за реално влияние на обикновения човек в България върху начина, по който се развива и управлява страната.”

А за финал ето ви една песен, за да не губите надежда…
http://vbox7.com/play:d326c8af

P.S. Ако нещо съм бил груб и някой се е обидил… не се правете бе🙂

От човека с чушкопека и скапания хейтърски блог

, , , , ,

  1. #1 by Майк Рам on април 11, 2011 - 1:22 pm

    Всъщност, рецензията много ми харесва и критиката е съвсем градивна. Благодаря!

    • #2 by tikvenik on април 11, 2011 - 3:14 pm

      Мерси, надявам се да е такава🙂

  2. #3 by emil on април 11, 2011 - 2:11 pm

    Напълно си прав за мен.. и аз се дразня, ама така ми се получи от самосебе си:) Написахме го вече. Край🙂

    • #4 by tikvenik on април 11, 2011 - 3:15 pm

      самият аз съм си признал…така ,че😉 …иначе те похвалих на някои места🙂

  3. #5 by man0l on април 11, 2011 - 4:27 pm

    Бик, стига се подмазва бе, това не е твоя стил, сакън, да не влезеш в блогосферата и авторите на Блогопедия да не те познават😀

    От бизнесмена с лютеницата.

    • #6 by tikvenik on април 12, 2011 - 9:45 am

      Не се ….просто се старая да съм обективен, а което не ми е харесало съм го казал, в никакъв случаи не съм го спестил, дори съм доста конкретен😉

  4. #7 by Ивелина Атанасова on април 11, 2011 - 5:16 pm

    Здравей, радвам се, че статията за „подготовката преди старта на блогването“ ти е допаднала. Колкото до платените статии, мнението ми е че най-силната страна на блогърите е именно тяхната непредубеденост, или поне би трябвало да бъде и от тази гледна точка не ми допада идеята за платени PR съобщения. Виж ако става дума за ревю, за рецензия, за споделяне на впечатления след използване/пробване на мостра и освен това ревюто е позитивно, това е друга работа. Вярвам, че блогърите трябва да са непредубедени и да „възхваляват“ единствено продукти и услуги, които те самите биха закупили. Виж последната статията в markbit.net – http://bit.ly/gSSBwL – или ще внесе повече яснота, или съвсем ще „омаже“ положението.🙂

    Много ти благодаря не само за инвестираното време да прочетеш труда ни, но и за градивната критика и добрият тон, който си спазил.

    • #8 by tikvenik on април 12, 2011 - 9:46 am

      Ами идеята зад тези платени материали е именно, че хората вярват в тях, като част от съдържанието на личен блог например (не е много етично, но със сигурност върши работа…и всеки сам преценява). Мерси за инфото ще му обърна нужното внимание😉

  1. Куц опит за ревю на Блогопедия… или поне на първите 100 страници от нея | Bulgarian Blog

Вашият коментар

